TITUS
Physiologus: Wiener Prosa
Part No. 2
Chapter: 2
Item: 131v
Paragraph: 1
Darnach
ist
ein
tier
heizit
Panthera
mit
misslicher
varwe
.
iz
ist
sconer
varwe
unt
vil
mamendi
.
Man
lisit
von
deme
selben
tiere
,
daz
iz
viant
si
den
Trachin
.
Paragraph: 2
So
daz
selbe
tier
sich
gisatet
von
den
manichfaltin
tieren
,
dei
iz
vahit
,
so
legit
iz
sich
in
sin
hol
unt
slafit
dri
tage
.
so
stat
iz
denne
uf
unt
rohot
vile
starche
.
von
deme
chumit
solich
stanch
,
daz
nieht
im
gilichis
suozzi
nist
.
Paragraph: 3
So
danne
diu
tier
,
die
dar
umbi
sint
,
gihorint
sine
stimme
,
so
saminint
si
sich
durch
die
suozzi
des
stanchis
unte
volgint
deme
tiere
,
swar
iz
ferit
.
Paragraph: 4
Der
Trache
,
so
er
sine
stimme
gihorit
,
so
birgit
er
sich
in
sinme
loche
,
daz
er
nimegi
firnemin
die
suozzin
stimmi
,
die
dei
anderen
Item: 132r
so
minnent
,
so
ligit
er
,
also
er
tot
si
.
Paragraph: 5
Same
tet
der
heiligi
Christ
,
der
warhaft
Panthera
ist
.
duo
er
gisach
daz
menniskin
chunni
mit
tiefelen
biswichiniz
,
duo
fuor
er
fone
himile
mit
deme
suozin
stanchi
siner
fleischafti
unt
irlost
unsich
von
deme
tiefale
.
von
diu
volgin
wir
deme
lambe
,
swar
iz
verit
,
also
sprichit
der
vorsage
:
"Ich
pin
gitan
Panthera
deine
hiwiski
Effraim
unt
deme
hiwiske
Juda
."
Paragraph: 6
Damit
bezeichinot
er
,
duo
Effraim
dienote
den
abgoteren
.
daz
buozte
got
,
alser
ist
.
Paragraph: 7
Mit
misslichem
wistuome
scinet
got
,
want
er
ist
guot
unte
fruot
,
einvalt
,
mitwari
,
gnadig
,
vesti
unt
statig
.
Paragraph: 8
So
chut
David
,
daz
er
si
vrambari
in
siner
scone
vor
anderen
chinden
dere
manne
.
Paragraph: 9
Daz
iz
ist
mammindi
,
daz
Item: 132v
bizeichinit
den
heiligen
Christ
,
daz
er
was
mitewari
,
duo
in
die
Juden
martiroten
.
Paragraph: 10
Ime
was
daz
allez
suozzi
,
daz
sime
taten
.
dar
nach
fuor
er
ze
helle
unte
beroubete
si
mit
alle
unde
bant
den
tiefal
.
Paragraph: 11
Daz
iz
des
dritten
tages
selbe
von
dem
slafe
erwachet
unde
so
suozzen
stanch
uz
lazzet
,
daz
bezeichenot
ave
got
.
want
er
wachote
also
der
mahtigo
,
der
von
deme
wine
trunchen
ist
unde
rief
sus
:
"Gehabet
iuch
wole
,
mine
holden
,
want
ich
uberwant
die
werlt
.
ich
wone
mit
iu
unze
an
daz
ente
der
werlte
."
Paragraph: 12
Waz
ist
suozzere
oder
erlichere
dem
stanche
unseres
trehtines
,
des
haltenten
Christes
.
Paragraph: 13
Die
ime
bi
sint
durch
geloube
unt
durch
rehtiu
werche
,
unt
die
ime
verre
sint
durch
ire
brode
,
so
si
horent
sine
stimme
,
Item: 133r
so
werdent
si
ervullet
unde
gelabet
mit
dem
suozzen
stanche
gotes
geboto
.
Paragraph: 14
Wir
sculen
in
suochen
jouch
volgen
unt
sculen
ruofen
,
also
der
vorsage
chut
David
:
"Trehtin
diniu
wort
diu
sint
suozzere
in
minem
munde
danne
daz
honich
unt
der
flade
."
Paragraph: 15
Ouch
ist
gescriben
in
den
buochen
,
die
der
heizzent
cantica
canticorum
:
"Nach
deme
stanche
diner
geselbe
so
loufen
wir
,
want
die
jungen
minnoten
dich
vile
harte
."
unt
danach
ist
gescriben
:
"Min
chunig
leite
mich
in
sine
echamere
.
nu
menden
und
wesen
fro
mit
ime
."
Paragraph: 16
Nu
gezimet
unsich
,
wir
der
mit
der
heiligen
toufe
gejunget
unt
erniuweti
pirn
,
ze
louffenne
nach
dem
stanche
unt
nach
dem
geselbe
siner
gibote
,
daz
er
uns
leite
in
sine
phalinze
in
die
himiliskin
Item: 133v
Jerusalem
unt
wir
da
sin
mendenti
.
Paragraph: V1
sc
.
uarawe
W
.
Paragraph: V5
Ich
:
mit
Initiale
W
.;
nach
effraim
unt
nehmen
Lauchert
und
Wilhelm
eine
Lücke
an
unter
Verweis
auf
Dicta
Chrysostomi
"Factus
sum
panthera
huic
Effraim
,
et
sicut
leo
domui
Judae
"
Paragraph: V6
bezechi-\not
W
.;
daz
buozte
got
alser
ist
"sinnlos
"
Lauchert
Paragraph: V11
îuv
W
.
Paragraph: V13
rethiu
(
!)W
.
Paragraph: V14
Trehtin
:
mit
Initiale
W
.
Paragraph: V15
Nach
:
mit
Großbuchstabe
,
nicht
Initiale
W
.;
geselbe
:
b
aus
1
korr
.
W
.
Min
:
mit
Initiale
W
.
Paragraph: V16
himiliskin
(!)
W
.;
Paragraph: V16
unter
16
Raum
für
ein
Bild
W
.
This text is part of the
TITUS
edition of
Physiologus: Wiener Prosa
.
Copyright
TITUS Project
, Frankfurt a/M, 12.12.2008. No parts of this document may be republished in any form without prior permission by the copyright holder.