TITUS
Aegidius Romanus, De regimine principum
Part No. 2
Chapter: II
Capitulum II:
Sentence: 26
Von
dem
ende
wie
man
das
betrachte
Sentence: 27
Eyn
furste
,
der
syn
furstethum
wol
wil
vorwesin
,
der
mus
sich
geyn
ym
selbir
unde
ouch
geyn
anderna
luten
wol
haldin
.
Sentence: 28
Dar
umme
hat
dys
buchelin
dry
teil
.
Sentence: 29
Das
erste
ist
,
wie
eyn
furste
unde
ouch
eyn
itczlich
mensche
sulle
sich
selbir
regiren
.
Sentence: 30
Das
andere
,
wie
her
is
mit
syme
gesinde
sulle
haldin
.
Sentence: 31
Das
dritte
,
wie
her
sien
furstethum
sulle
vorwesin
unde
syn
undertanen
besorgen
.
Sentence: 32
Der
furste
unde
ouch
eyn
itczlich
mensche
sal
vor
allin
dingen
bedrachten
das
ende
,
das
her
meynt
zcu
begriffen
unde
dar
noch
her
steet
an
dissem
lebin
.
Sentence: 33
Wenne
das
ende
ist
eyn
begyn
unde
eyne
orsache
auir
wereke
.
Sentence: 34
Die
aldin
sagin
von
dryerleie
ende
.
Sentence: 35
Eyns
ist
gesatezt
uff
wollost
,
das
andere
uff
mitsamkeit
,
das
dritte
uff
beschouwelichkeit
.
Sentence: 36
Das
komit
also
zcu
.
Sentence: 37
Der
mensche
ist
eyn
mittel
under
den
engelyn
,
die
obir
yn
syn
,
unde
cunder
dene
unvornunfftigen
tyren
,
die
under
yn
syn
.
Sentence: 38
Wenne
her
dsich
nu
geb
uff
unordenlich
wollust
,
so
lebet
her
glich
den
eUnVornunftigen
tyren
.
Sentence: 39
Wenne
her
sich
aber
gebet
uff
beschouwelichkeit
,
so
ist
her
glich
den
,
engelyn
unde
lebet
obir
menschelich
.
Sentence: 40
Aber
wenne
her
metesam
ist
unde
lebet
mit
den
luten
rechtlich
unde
erlich
,
so
lebet
her
als
eyn
mensche
unde
heisset
denne
selig
noch
menschlicher
selikeit
,
wenne
der
mensche
ist
von
naturen
eyn
gesellich
mitsam
tyr
.
Sentence: 41
Unde
das
heist
man
ouch
eyn
werntlich
lebin
,
wenne
sich
der
mensche
heldet
nach
redelichkeit
gunde
clugheit
.
Sentence: 42
Wenne
her
euch
lebet
in
beschouwelichkeit
,
so
lebet
her
hoer
wenne
eyn
mensche
unde
ist
also
eyn
halbir
got
.
Sentence: 43
Wie
wol
die
aldin
wisen
nuh
dar
an
recht
sagin
,
das
der
mensche
syn
lebin
nicht
sal
setezen
uff
wollust
,
so
habin
sie
doch
dar
an
geirret
,
das
sie
sprechin
,
das
eyn
mensche
von
naturlichin
ereftin
an
gotliche
gnade
moge
eyn
volkomen
lebin
begriffin
unde
sich
vor
allir
untogunt
unde
sunden
bewaren
das
ist
nicht
wark
Wenne
leynem
itczlichin
menschin
,
derrechtlich
lebin
wil
,
unde
nemelich
den
fursten
ist
not
gotlicher
gnade
,
ane
der
hulffe
sie
das
nicht
gethun
mogin
.
Sentence: 44
Wenne
nu
eyn
furste
disse
dry
lebin
besynnet
,
so
czemit
ym
wol
,
das
her
der
redelichkeit
fulge
unde
sich
hute
vor
unordelichern
wollust
,
wenne
das
ist
eyn
tyrlich
lebin
,
als
Aristotiles
spricht
eticorum
.
Sentence: 45
Unde
also
vil
mer
sal
sich
eyn
furste
gebin
uff
togunt
unde
uff
eyn
erlich
undeo
rechtfertig
lebin
,
also
vil
mer
her
mus
von
synen
landen
unde
luten
antwort
gebin
vor
deine
richtstule
des
obirsten
richters
.
Sentence: 46
Wer
nu
wil
das
rechte
ende
unde
menschliche
selikeit
begriffen
,
der
mus
drierleie
an
ym
habin
.
Sentence: 47
Czum
erstin
,
das
her
sin
werck
wol
thu
,
wenne
is
ist
nicht
gnug
,
das
eyner
gute
ding
thut
,
her
thu
sie
denne
rechtlichen
unde
wol
.
Sentence: 48
Is
ist
nichtq
genug
,
das
eynerp
thut
gerechte
ding
,
her
thu
sie
denne
gerechtlich
,
als
Aristotiles
spricht
I
eticorum
.
Sentence: 49
Czu
dem
andern
male
sal
her
wol
thun
von
eygener
kor
.
Sentence: 50
Wenne
was
eyner
thut
von
geschieht
,
das
ist
nicht
zcu
lobene
unde
hat
ouch
keyn
Ion
nicht
unde
komet
nicht
zcu
von
willen
.
Sentence: 51
Wenne
was
nicht
komet
von
kör
,
das
ist
unwillig
,
unde
von
unwilligin
theten
vordynet
noch
missedynett
nymant
.
Sentence: 52
Unde
dar
umme
mussin
die
werek
,
da
mete
eyner
wil
begriffen
syn
ende
unde
selikeit
,
komen
von
kor
unde
von
willin
.
Sentence: 53
Unde
das
sin
werek
der
togunde
.
Sentence: 54
Czu
dem
dritten
mal
mus
her
sulche
werck
thun
mit
lust
.
Sentence: 55
Wenne
y
mit
mer
lust
eyner
eyn
werck
thut
,
y
mer
is
von
willin
gescheit
.
Sentence: 56
Sint
dem
mal
nu
disse
dry
ding
gehorn
dar
zcu
,
das
eyner
das
recht
ende
begriffe
,
so
ist
is
nuez
,
daz
eyn
itczlicher
das
ende
,
das
her
meynt
zcu
begriffen
,
vor
irkenne
unde
besynne
.
Sentence: 57
Wenne
wer
das
ende
nicht
irkennet
noch
besynnet
als
disse
beste
gut
,
das
synen
willin
bewegit
,
denv
kan
keyn
ander
gut
nicht
bewegen
.
Sentence: 58
Wen
was
der
mensche
wil
,
das
ezuhet
ichw
zcu
dem
,
dar
noch
her
zcu
dem
besten
steet
.
Sentence: 59
Unde
dar
umme
,
das
eyn
mensehe
wol
thu
,
so
mus
der
ym
vor
setczen
eyn
gut
-ende
,
durch
des
willin
her
erbeyt
unde
dar
noch
steet
.
Sentence: 60
Wenne
is
ist
nicht
eyn
gutwerg
,
das
durch
eyn
bosis
endey
gescheit
.
This text is part of the
TITUS
edition of
Aegidius Romanus, De regimine principum
.
Copyright
TITUS Project
, Frankfurt a/M, 7.5.2019. No parts of this document may be republished in any form without prior permission by the copyright holder.