TITUS
Aegidius Romanus, De regimine principum
Part No. 7
Previous part

Chapter: VII 
Capitulum VII:
Sentence: 152    
Von der stargmutikeit


Sentence: 153    Die, dritte angeldogunt heyßet stargmutikeit adder manheit, das man gemeinlich nennet kunheit.
Sentence: 154    
Unde das ist eyn dogunt, diea fochte adder blodikeit underdrucket unde dorstikeit meßiget auch die underdrucket die blodikeit, also das eyner durch fochte nicht wirt geczogen da von, das die vornunfft leret.
Sentence: 155    
Sie messigete auch die dorstikeit adder vormessinheit, falso das eyner durch vormessinheitf nicht an griffet sulehe ding, die die vornunfft vorbut.
Sentence: 156    
Alsog ist man heit adderh stargmutikeit eyn dogunt unde eyn mittel under czwen undogunden, das ist vormessinheit unde blodikeit.
Sentence: 157    
Wenne vormessinheit adder dorstikeit ist eyn undogunt der obirflossikeit, als wenne eyner an griffet adder beitet, da nicht an zu griffin adder an zcu fallin noch, zcu beiten.
Sentence: 158    
Abir blodikeyt adder fochte ist eyn undogunt des gebrechin, als wenne eyner fochtet an zcu fallin addir an zcu griffin adder zcu erbeiten, da an zcu fallin unde zcu beiten ist.
Sentence: 159    
Unde also ist manheit adder kunheit eyn mittel unde eyn dogunt, die den menschin neiget unde dar zcu heldet, wie her sich by manheit unde fochte vornunffticlich haldin sulle.
Sentence: 160    
Wenne eyn rechter manhaftiger kuner man, der helt sich wol dar ynne, als das her anfellet unde an griffet unde auch beitet, nwo ann zcu griffin adder zcu beyten ist.
Sentence: 161    
Auch griffet her da nicht an noch beiteto, da nicht an zcu griffen noch zcu beiten ist nach us wysungep der redelichkeit unde der vornunfft.
Sentence: 162    
Unde der selbige ist in der warheit doguntlich, der von dogunt synis mutis an griffet, an fellet unde beitet hart irschreckliche ding, wo unde wenne is not ist.
Sentence: 163    
Unde das gescheit zcuvorderst by dem einsteq unde rferlichkeit der strite.
Sentence: 164    
Manheit adders kunheit ist mancherleie, als Aristotiles schribett tertio eticorum.
Sentence: 165    
Die erste heist eyne burgerliche kunheit, als wenne eyner die schandeu fochtet unde herte ernste ding an griffet, durch ere wille, die her dar ynnew suchet, unde heißet dar un burgerliche, wenne eyn yderman fluet schande unde suchet erey under synen burgeren unde zden, die yn bekant syn.
Sentence: 166    
Die ander manheit adder kunhe knechtlich, also wen eyner durch fochte der pyn unde durch sunderlichis nuezis willen sich gebit yn den strit.
Sentence: 167    
Also heißet der von Troia Vilaa manhafftig unde kune.
Sentence: 168    
Wenne Hector, ir herezoge, hatte eyn geseteze gemacht, welcher von dem strite floge, das man deine swerlich pyne sulde anlegend , als Aristotiles schribet.
Sentence: 169    
Die dritte manheit ist ritterliche unde heißet eyn manheit adder kunheit der irfarunge.
Sentence: 170    
Wenn dar umme, daz die ritter in den striten irfaren syn, so griffen sie vil ernster irschregklicherac ding an dar umme, das sie menlich genant werdenad.
Sentence: 171    
Die virde manheit ist grymmisch adder czornick, als wenne eyner yn syrne grymme gebutae zcu striten.
Sentence: 172    
Aber der heißet nicht kune adder menlich, wenne eyn rechter menlicher stargmutigerag manne griffet strite adder ander ernste ding an durch das gut, das da von ensteet.
Sentence: 173    
Die funffte manheit ist von gewonheit, also wenne eyner yn vil striten ist geweist, dar ynne is ym wol zcu gestanden istai, unde nymmet vonsulcher gewonheit eine hoffenunge des segis alunde eyne kunheit zcu striten.
Sentence: 174    
Die sechste manheit adder kunheit ist doguntsame, als wenne eyner nicht durch fochte der pyn noch von grymme noch von irfarunge noch vonan gewonheit, sunder durch eyn gemein gut an griffet herte ernsteao unde fochtsame dinge als strite unde des gliche.
Sentence: 175    
Der heißet recht menlich unde kune, unde sulehe manheit, starckmutikeit adder kunheit ist eyn rechte dogunt.
Sentence: 176    
Sulche kunheit adder starckmutikeit sullen die fursten an yn habin, als das sie ir volk nicht gebin yn den schaden unde yn die fare der strite, sie habin denne rechte sache, als das is sy eyn rechter strit unde das dem lande eyn gemeiner grosser nocz da von enstehe.





Next part



This text is part of the TITUS edition of Aegidius Romanus, De regimine principum.

Copyright TITUS Project, Frankfurt a/M, 7.5.2019. No parts of this document may be republished in any form without prior permission by the copyright holder.