TITUS
Sachsenspiegel
Part No. 118
Chapter: XXII
XXII.
Wie
man
gezugen
sal
kegen
den
richter
.
Wie
man
den
man
verzuget
,
daz
her
sich
begeben
habe
.
Wie
manchen
man
man
vragen
sal
.
Waz
man
mit
siben
mannen
gezugen
wil
.
Ab
man
mit
deme
sachewalden
gezuges
vulkumt
.
Paragraph: 1.
Waz
ein
man
kegen
den
richteren
gezugen
sal
,
dar
zu
en
bedarf
her
des
richters
gezuges
nicht
,
da
die
schulde
nicht
hoger
wen
an
sin
gewette
get
.
Daz
gezuget
her
selbe
dritte
der
dingphlichten
,
die
da
orteil
vinden
.
Iz
abir
de
schult
hoger
,
so
muz
her
den
schultheizen
adir
den
vronenboten
zu
gezuge
haben
in
des
richters
stat
obir
den
richter
.
Paragraph: 2.
Waz
ein
man
sines
gezuges
vulkumt
mit
deme
schultheizen
adir
mit
deme
vronenboten
unde
mit
den
schephen
,
da
sal
der
richter
ouch
gezug
sin
von
der
warheit
ires
gezuges
,
den
her
gehort
hat
,
aleine
en
wuste
herz
vor
nicht
.
Weigeret
der
richter
,
gezug
zu
wesene
wider
recht
,
ienir
ist
doch
vulkomen
an
sime
gezuge
.
Paragraph: 3.
Begibit
sich
ein
man
der
werlt
,
der
zu
sinen
iaren
komen
ist
,
unde
zut
her
monches
kleider
an
unde
lesit
sich
bescheren
dar
nach
,
aleine
en
tot
herz
vor
gerichte
nicht
,
wil
herz
dar
nach
louken
,
man
mag
ez
uf
in
gezugen
ane
gerichte
,
der
man
selbe
sibende
ienes
genozen
,
der
sich
begeben
hatte
,
(die
in
in
diseme
leben
gesen
haben
adir
mit
den
bruderen
,
da
her
sich
begeben
hatte
,)
her
habe
horsam
getan
adir
nicht
,
her
hat
doch
den
herschilt
nider
geleit
.
Paragraph: 4.
Wor
man
mit
sobin
mannen
gezugen
sal
,
dar
muz
man
wol
ein
unde
zwenzig
man
umme
den
gezug
vragen
.
Paragraph: 5.
Zut
ein
man
sines
gezuges
uf
den
selbin
man
,
uf
den
der
gezug
get
,
der
sal
durch
recht
sagen
bi
sime
eide
,
waz
im
dar
umme
wizsentlich
ist
,
adir
entsagen
,
daz
her
darumme
nicht
en
wisse
.
Vulkumt
iener
sines
gezuges
mit
im
selben
,
den
daz
gezugniz
obir
get
,
her
en
bedarf
ubir
im
keines
gezuges
mer
.
Her
muz
deme
richtere
wetten
unde
ieme
sine
buze
geben
,
alse
her
solde
ab
her
mit
gezuge
nicht
vulkommen
were
,
wenne
her
in
zu
gezuge
brachte
wider
recht
unde
wider
sine
wissenschaft
.
This text is part of the
TITUS
edition of
Sachsenspiegel
.
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TITUS Project
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